Friday 29 September 2023

LAM3201 Kebaikan belajar bahasa Melayu

Kebaikan belajar Bahasa Melayu


Selamat datang semua ke blog saya. Nama saya Jon dan saya seorang mahasiswa tahun keempat dalam jurusan Kerja Sosial di universiti Nasional Singapura. Dalam blog ini, saya akan kongsikan tiga kebaikan dari mempelajari Bahasa Melayu.


Pertama, saya belajar Bahasa Melayu kerana saya dalam Kerja Sosial. Saya akan mempunyai ramai pelanggan Melayu, dan saya mahu berkomunikasi dengan pelanggan Melayu yang tidak boleh cakap Bahasa Inggeris. 

Dalam amali saya, saya berjumpa banyak pelanggan tua yang tidak boleh cakap Bahasa Inggeris. Oleh itu, saya mahu mempelajari Bahasa Melayu untuk membantu saya berkomunikasi dengan para penerima bantuan, terutama sekali warga emas Melayu.

Kedua, mempelajari Bahasa Melayu membantu saya berkomunikasi dengan orang Malaysia apibila saya bercuti di Malaysia.
Saya sangat suka bercuti di Malaysia. Oleh itu, saya mempelajari Bahasa Melayu, untuk membantu saya bercuti di Malaysia tanpa sebarang halangan Bahasa.

Akhirnya, dan yang paling penting, saya mempelajari Bahasa Melayu untuk membantu saya mendapat taman wanita Melayu.

Setakat saya orang cina, saya tidak mahu taman wanita Cina. Sebenarnya, saya lebih suka perempuan Melayu - saya terasa perempuan melayu lebih cantik dan lebih berhati mulia. Oleh itu, saya mempelajari Bahasa Melayu, untuk membantu saya memikat perempuan Melayu.

***Ini lawak sahaja - calm down


194 patah perkataan


Saya sudah membuat vlog untuk projek ini. Saya harap awak suka vlog ini. Terima kasih untuk menonton vlog saya!

(Vlog ini ada subtitle bahasa melayu) https://youtu.be/0rZ2A7xXS2A


1 comment:

  1. 1. ...tiga kebaikan daripada mempelajari
    2.....halangan bahasa. (Huruf kecil/ lower bagi b)
    3. teman wanita....taman = garden

    Terima kasih

    ReplyDelete